måndag 2 juni 2008

Gärdsgården- välkommen tillbaka!

Gärdsgårdar har byggts i Sverige i över 1000 år och idag är byggnadstekniken mer aktuell än den varit på många år! Främst kanske för att det råder en slags kulturhistorisk boom just nu, men också för att en traditionellt byggd gärdsgård är helt miljövänlig och enbart består av trä = helt nedbrytningsbar, när den så småningom lägger sig ner återgår den till naturen utan att lämna några spår efter sig.

Här i bloggen berättar jag om mina gärdsgårdsbyggen och om äldre (trä-)hantverk. Mitt senaste gärdsgårdsbygge börjar idag ute i Sorunda utanför Stockholm och jag ska försöka ge en bild av hantverket medan jag bygger. Enjoy!

Gärdsgården på bilden, med kluvna slanor, byggde jag i norra Östergötland 2007. Svenska Gärdsgårdar arrangerar kurser i traditionellt gärdsgårdbygge samt bygger gärdsgårdar och grindar på beställning, besök gärna min hemsida www.svenskagardsgardar.se för mer information!

Inga kommentarer: